Kuopio Innovation

Taking ideas further

 

Vainua piilevät mahdollisuudet

28.09.2016

Neljäs Games for Health Finland -tapahtuma järjestettiin 14.9.2016. Tapahtuma kokosi yhteen terveyttä edistävien pelien kuulumiset niin Suomesta kuin Euroopastakin, vaikkakin hieman pätkivällä yhteydellä.

Kesällä 2016 terveyttä edistävien pelien (Games for Health) rintamalla tapahtui valtava murros, kun Pokémon GO -peli julkaistiin ja peli sai ihmiset kotisohvilta keskustoihin ja puistoihin. Game for Health Finland -tapahtumassa tämän murroksen lisäksi kuultiin tuulahduksia käytännön kokemuksista kuntoutuspeleistä, etäkuntoutuksesta, hyvinvointiteknologiasta sekä Game Lab -toiminnasta. 

Päivän aikana saimme kuulla mielenkiintoisia puheenvuoroja siitä, kuinka ihmisten pitäisi panostaa entistä enemmän sairauksien ennaltaehkäisyyn eikä niiden hoitoon, koska tämä on aina kalliimpaa. Keino tähän on leikkimielisyyden hyödyntäminen. Muutenkin sairaala- ja kuluttajamaailma ovat lähentymässä toisiaan tuoden mukanaan yhteisöllisyyttä ja erilaisten henkilökohtaisten mittareiden tuottamaa laadukasta dataa, jota voidaan hyödyntää terveyden monitoroinnissa. Peliteollisuudelle tämä tuo uusia mahdollisuuksia, pelien lisätessä monitoroitavien motivaatiokerrointa pitää huolta hyvinvoinnistaan. Jatkossa meille voitaisiinkin lääkärissä kirjoittaa reseptiksi tunti Pokémon GO:n pelaamista. 

Puhujat kannustivat meitä ajattelemaan isosti, koska vain maailma on rajana ja siellä saa menestyä. Meidän pitää unohtaa suomalainen pelko epäonnistumisesta ja uskaltaa kokeilla ja suunnata katse maailmalle. Tapahtumapäivä oli hyvä esimerkki siitä, että loistavia verkostoja, kontakteja, prototyyppiesittelyitä, työpajoja ja keskusteluita syntyy, vaikka kaikki olisikin vain vähän sinne päin eikä loppuun asti viimeisteltyä. Eikö meidän pitäisikin rohkeamman uskaltaa esittämään ajatuksiamme ja tuotoksiamme jo hieman raakileina, että niistä saadaan yhteistyöllä kypsytettyä seuraavia Pokémon GO -huumia. 

Ja kuten päivän viimeinen puhuja toikin esille, että vaikka liikutaan Serious Games (vakavat pelit) skenessä, ei asioita pidä ottaa liian vakavasti. Pelaamisen ja pelillistämisen on oltava hauskaa ja motivoivaa!

14.9.2016 Games for Health Finland -tapahtuma, Kuopio

Tiina Arpola 

Asiantuntija / Yrityskehitys, Uudet avaukset
tiina.arpola(at)kuopioinnovation.fi