Kuopio Innovation

Taking ideas further

 

Ison maailman mahdollisuudet

26.10.2016

Tokyo Game Show on Aasian suurimpia pelimessuja, joka vietti nyt 20-vuotisjuhlaa. Tapahtuma on keskittynyt videopeleihin ja joka nurkalla pääsi pelaamaan jotain uutuuksia, mobiilipelejä virtuaalijuttuja ym. Virtual Reality (VR) on nyt kovassa nosteessa ja messuilla oli jos jonkinlaista virtuaalipeliä; räiskintää, seikkailua, oppimista ja romantiikkaa.

 

Tapahtuma alkoi kahden päivän businesspäivillä, joissa yritykset pääsivät verkottumaan keskenään. Viikonloppuna ovet avattiin isolle yleisölle, jossa oli enemmän nuorta väkeä paikalla. Neljän päivän aikana kävijöitä oli lähemmäs 300 000. Neljä isoa messuhallia tasoitti väkeä jonkin verran, mutta tungosta ja jonoja riitti siitä huolimatta. Japani on Cosplayn tunnettu maa, mutta hiljainen ja vaatimaton suomalainen voi erottua massasta muulla tavoin, kuten ainutlaatuisen osaamisen, designin ja innovaatioiden avulla. 

Pieni firma hukkuu helposti näin isossa tapahtumassa. Sendain kaupunki ja Business Oulu olivat esillä yhteisellä ständillä, jossa oululaiset pelifirmat pääsivät näkyviin. Ensi vuodelle voisi ruveta kasaamaan Savostakin peliporukkaa Tokion messuille, nyt kun IGDA Finland Kuopio Hubikin on polkaistu käyntiin. Tai miksei kerättäisi laajemmin terveyspelifirmoja koko Suomesta ja lähdettäisiin ensi vuonna levittämään terveyden ilosanomaa ja suomalaista osaamista sillä saralla. 

Tuttuja toimintamallejakin löytyi; opiskelijoiden jamiprotoja sekä projektituotoksia. Nämä oli enemmän oppimiseen tähtääviä toteutuksia, niin pelaajan kuin tekijänkin näkökulmasta. Tuttujen peliohjaimien ja teknologian lisäksi messuilta löytyi muutama mielenkiintoinen viritys. Kuvassa näkyvällä taskulamppuohjaimella liikuttiin ympäri taloa ja tutkittiin huoneisiin piilotettuja vihjeitä. Toinen esille noston arvoinen tekniikka oli, haptinen puku (Rez Infinite Synesthesia Suit), joka välittää virtuaalimaailman tuntemukset pelaajalle. Lisää aitouden tunnetta virtuaalipeleihin. Tämä tilaukseen? 

Sendaissa tutustuttiin kaupungin edustajiin, Sendai Finland Wellbeing Centeriin (FWBC) sekä Global Lab Sendain (GLS) toimintaan. FWBC edistää suomalaista ja japanilaista yritys- ja tutkimusyhteistyötä, yhtenä päätavoitteena on kehittää toimintamalleja, palveluita ja välineitä ikääntyvien kotona asumisen tueksi. Heillä on T&K yksikön lisäksi vanhusten hoitoyksikkö, jossa uutta teknologiaa ja palveluita pilotoidaan. Paljon suomalaisia ratkaisuja on jo käytössä ja uutta otetaan mielellään testattavaksi, myös muillekin kuin vanhuksille. Tässä on hyvät mahdollisuudet suomalaisille yrityksille jalkautua Japanin markkinoille. GLSn tavoitteena on edistää ja rakentaa Sendain peli- ja ICT teollisuutta, yhdessä yritysten ja oppilaitosten kanssa. Heillä on vahvaa yhteistyö Business Oulun kanssa ja nyt on kytkyt luotu myös Kuopioon. 

Tämä kuva tiivistää ajatukset siitä, miksi Japaniin kannattaa mennä. Se on iso markkina-alue. Pelien suhteen ehkä omanlaisensa ja haastavakin, mutta kun jalan saa oven väliin ja itsensä esille, niin se voi tuottaa isosti hedelmää. Verkostoitumista ei voi ikinä korostaa liikaa, niin yritystoiminnassa kuin henkilökohtaisestikin. Ilman henkilökohtaisia kontakteja on todella vaikea saada asioita eteenpäin. Eli pitää olla siellä missä muutkin, myymässä, tekemässä itseään tunnetuksi, etsimässä jakelijoita ja yhteistyökumppaneita. Suomalainen design, teknologia ja osaaminen on kovassa huudossa Japanissa, käytetään sitä hyödyksi ja ollaan siitä ylpeitä. 

 

Antti Kotimaa

Asiantuntija / Yrityskehitys, Hyvinvointi ja lääkekehitys
antti.kotimaa(at)kuopioinnovation.fi

Blogit